cakap banyak sini


Sabtu, 28 Januari 2012

how to carefully pick/chose your teammates.

Hey nyotnyet2 semua :)
Malam ni saya ngak bisa tidur gara2 iblis2 tingkat atas.
Lagu kalau nak bukak tu, mau satu Melaka dengar... terbayek! maka berjogetlah raksaksa-raksaksa itu di kamar mereka.... (malas aku nk kesah)

harini rasa macam baik sikit, nak share something useful especially adek-adek yang tngah tnggu SPM. akan tiba satu masa anda akan bertembung dengan berbagai ragam manusia daripada pelbagai species dan keturunan. ada yang selalu menguji kesabaran, mencuba sedaya upaya untuk menekan "button mengamok" anda =) bersabarlah. ada jugak yang menyenangkan hati, pemanis jiwa, penyeri dunia. (mereka2 inilah yg perlu anda cari) kenali cabaran anda:


1) anda akan menghadap lecturer, maharani China yg kuat memerintah akan assing anda buat presentation/ group assignments (sila beri perhatian) dalam situasi ini jgn terburu-buru memilih *kecuali first time*


THE DO'S AND DONT'S

  • observe rakan sekelas anda, kalau jenis nota dia organized, focus dan very independent (AMBIL)
  • tengok perangai rakan sekelas anda (sejantina) di asrama, adakah mereka pengemas? bijak mengolah masa? prihatin? optimis? ada kredibiliti untuk memimpin? konfiden dlm msa yg sma humble (AMBIL) 
  • pastikan teammate anda tidak terlalu keanak-anakan dan bergantung. nak taip assgnment sepanjang 1/4 kertas (sejengkai) A4 pn nak mntak anda buatkan. (sila penampaq laju2 org cmni kalau anda jumpa. sebab mereka x penah kena kot seumur hidup even "jentik".)


  • jgn pilih teammate anda hnya kerana anda 'baik' / 'rapat' dngn mereka.
  • jgn pilih teammate yg keras kepala macam anda, nnti susah nk berbincang. (chemistry anda dengan mereka sangatlah penting.) take note: element respect perlu ada di antara teammates anda dan anda.
  • jgn terlalu megah nak tunjuk anda hebat, kdg2 pendapat orang lain perlu diketengahkan jugak! tlg faham anda bukanlah hebat mana sangat walaupun anda mrsm rakan anda skolah pondok jalan tok abi jer! 
  • jgn pernah anggap anda 'SELESAI' setelah anda siap bahagian anda, that's not how team works! selagi ada teammate anda yg x siap bahagian dia, sila bantu secepat mngkin, paling tidak pn ingatkan mereka.

 
keep in mind ni antara hidup dan mati ! GPA anda adalah prioriti pertama anda ! cari orang yang sanggup mati untuk dapat GPA yang elok, bukan orang yang sanggup bunuh diri sebab x sanggup terima cabaran untuk mencapai GPA terbaik!








speaking from experience,
Gleek







2 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

yeaaa! Aku setuju :D

Mr Henciltep berkata...

oyeaaa :D ! sependapat